Waarom spreekt de ene foto je nou wel aan en de andere foto niet? Grote kans dat dat met links en rechts te maken heeft. Dat klinkt misschien raar, maar het is toch echt minder raar dan je zou denken. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit en hoe je dat dus kunt gebruiken om je foto`s aansprekender te maken.
In de westerse wereld schrijven we van links naar rechts en dat doen we al eeuwen zo. Dat heeft er voor gezorgd dat het menselijk brein (van westerlingen) zich comfortabel voelt bij beelden en geschriften die van links naar rechts zijn vormgegeven. Sterker nog, zodra wij als westerling een geschrift of afbeelding onder ogen krijgen scant ons brein met onze ogen automatisch van linksboven naar rechtsonder, zonder dat we dat zelf bewust doen of zelfs maar in de gaten hebben.
Dat comfortabel gevoel bij "van links naar rechts" werken is zelfs zó sterk, dat het brein ons een comfortabeler gevoel geeft als in een foto de lijnen of onderwerpen van links naar rechts "bewegen" in plaats van rechts naar links.
Juist het gegeven dat dit onbewust gebeurt, is waarom het zo belangrijk is om je er als fotograaf juist wél beuwst van te zijn.
Hieronder zie je twee voorbeelden. Aan de linkerkant zie je een foto waarbij de weg van rechts naar links beweegt. Daarnaast zie je dezelfde foto, maar dan gespiegeld. De weg loopt nu van links naar rechts. De rechter foto is het origineel. Als het goed is, spreekt de rechterfoto meer aan dan de linker.
Kort samengevat kun je dus stellen dat je je foto voor het menselijk brein aantrekkelijker maakt als je een onderwerp van links naar rechts in beeld brengt in plaats van andersom.