Je kent het wel, sta je bij die bezienswaardigheid die je zo graag in zijn geheel op de foto wilt zetten, blijven er maar mensen voor staan om ook een foto te maken. En net als je denkt dat het gaat lukken, loopt er toch weer eentje je beeld in. Klinkt dat je bekend in de oren en baal je daar ook zo van? Lees dan vooral door. Als je er geen last van hebt, sla deze tip dan zeker niet over, want je kunt er vast andere creatieve toepassingen voor bedenken!
Al die toeristen en andere fotografen die zo graag diezelfde bezienswaardigheid op de foto willen zitten, dat blijft een uitdaging. Terugkomen op een rustiger moment kan helpen, maar ook dat zal vaker niet helpen dan wel. Maar wat is dan wél de oplossing? Eigenlijk is de oplossing zo oud als de weg naar Rome! Het antwoord is een lange sluitetijd. En dan een écht lange sluitertijd. En dan bedoel ik, zó lang, dat je al die irritante toeristen en fotografen die in je beeld lopen gewoon niet ziet, omdat ze niet lang genoeg op dezelfde plek zijn blijven staan om vastgelegd te worden op de foto. Maar, om dan weer even naar de praktijk terug te gaan, dan sta je daar op een prachtige zonnige dag bij de bezienswaardigheid, je zet je diafragma zo ver dicht als maar kan, je ISO staat zo laag als het maar kan en nog kom je niet aan echt lange sluitertijden toe. Je zult dus een extra trucje uit moeten halen; een grijsfilter op je objectief schroeven. Een grijsfilter doet in feite niets anders dan het beeld wat donkerder maken en dat is precies wat we nodig hebben.
Grijsfilters zijn er in verschillende sterktes. Afhankelijk van de sluitertijd die je wilt bereiken zul je een zwaarder filter moeten nemen, of misschien zelfs meerdere filters op elkaar schroeven. Eigenlijk werkt zo`n grijsfilter hetzelfde als een zonnebril. De foto hieronder (fotograaf onbekend) is gemaakt met behulp van een grijsfilter. Niet geheel onbelangrijk, wel een open deur, maar ik noem het toch; door het hanteren van lange sluitertijden kun je eigenlijk niet om een statief heen. Tenzij er goede objecten zijn waar je de camera op kunt zetten, maar daar kun je niet altijd vanuit gaan.