Wie al wat langer fotografeert, ontwikkeld een eigen stijl, voorkeuren en gewoontes. Tussen die gewoontes zitten er altijd een paar die je beter af kunt leren. Hierna volgt een opsomming van de belangrijkste verkeerde gewoontes.
Hoewel niet bij alle objectieven die je koopt (of bij je camera krijgt) wordt hij bijgeleverd; de zonnekap. Toch speelt hij een belangrijke rol in de wijze waarop licht door je objectief heen op de sensor komt. Een zonnekap zorgt ervoor dat er geen (of zo min mogelijk) ongewenste reflecties in het objectief ontstaan die voor vreemde objecten in je foto zorgen. We noemen dit wel lensflares. Over het algemeen is dit een ongewenst effect, tenzij je natuurlijk op een creatieve manier reflecties probeert vast te leggen.Voor al die andere situaties waarbij je niet probeert met zonnereflecties te werken kun je het beste je zonnekap er op zetten. Dat verbeterd de kwaliteit van je foto en vergroot het contrast. De zonnekap biedt nog een hele belangrijk functie; bescherming van je objectief. Het is een lopende discussie, en afhankelijk van wie je het vraagt zul je verschillende antwoorden krijgen, maar je bent nu hier deze tips aan het lezen, dus de aanname is dat je de tips hier op prijs stelt. Neem het dan van harte aan; je kunt beter GEEN UV-FILTER op je objectief zetten als bescherming, maar wel een zonnekap. Waarom? Het antwoord is simpel; als je net dat dure objectief hebt gekocht, waarom zou je de kwaliteit daarvan willen verlagen door er een goedkoop stukje glas in de vorm van een uv-filter op te zetten? En bedenk je ook dat een objectief heel veel beschadigingen op het voorste glas kan hebben, voordat je dat terugziet in je foto. De (nadelig) effecten van uv-filters zie je echter vrij snel in je foto`s terug. Denk hierbij aan rare reflecties (vooral bij nachtfotografie) en oplichtende randen van objecten. Niet doen dus! Gewoon je zonnekap er op zetten. Dat is bescherming genoeg.
We hebben het al eerder onder de aandacht gebracht, maar we zeggen het nog maar even; koffie zet je met een koffiezetapparaat, timmeren doe je met een hamer en fotograferen doe je met een fotocamera. Er is dus geen enkel excuus om maar vast te blijven houden aan die verkeerde gewoonte om alles wat er anders moet aan een foto maar in de computer aan te passen; belichting, uitsnede, stofjes verwijderen, etc. Er is een simpele remedie; zorg dat je de tijd neemt om je foto te maken, let op je compositie en je belichting en maak de foto in 1 keer goed! En ben je lang bezig met het verwijderen van stofjes uit je foto? Laat je sensor dan reinigen! En ik spreek uit ervaring, niets is vervelender dan per foto een half uur bezig te zijn om al die stofjes uit je foto te halen en niets is genanter om de vraag te krijgen "wanneer is de sensor voor het laatst gereinigd, want ik weet niet of we dit nog schoon kunnen krijgen!". Betrap je jezelf er op dat je toch wel erg vaak de compositie of de belichting moet aanpassen in je bewerkingsprogramma? Besteed hier dan meer aandacht aan als je weer op pad gaat.
Tenzij je vogelaar bent en je al 2 1/2 uur zit te wachten tot het ijsvogeltje op dat takje boven het water gaat zitten, is het niet aan te raden om stil te blijven staan en steeds vanuit hetzelfde perspectief een foto te maken. Beweeg vooral rond, van links naar rechts, van voor naar achter en van boven naar beneden. Daarmee bekijk je je onderwerp vanuit verschillende invalshoeken en belichtingen en daardoor krijg je steeds een andere foto.
Als je de deur uit gaat om een dagje te fotograferen, dan is natuurlijk altijd weer de vraag; wat heb ik nodig? Om dan vervolgens toch maar weer alle objectieven, het statief, alle bodies, filters, batterijen en geheugenkaartjes in de tas te stoppen. Daar zeul je dan dus de hele dag mee rond. Maar als je dan aan het einde van de dag eens terugkijkt en je afvraagt wat je allemaal gebruikt hebt, is dan niet vaak het antwoord dat je eigenlijk maar 1 body en 1 objectief, of hooguit twee objectieven hebt gebruikt? Waarom dan al die zooi meeezeulen? Maak keuzes! Kijk even hierboven, bij het creatief zijn. Neem eens gewoon 1 objectief mee, en probeer je daarmee te redden. Je wordt dan gedwongen om na te denken over wat je wilt fotograferen en hoe. Denk van te voren na over wat voor soort situaties en objecten je verwacht. Stem daar vervolgens de keuze voor een objectief op af en leef je uit. Heb je alleen een vaste 50mm meegenomen en wil je in of uit zoomen? Gebruik dan je voeten, werkt ook prima! Oftewel, wees creatief, maak keuzes en ga met de gemaakte keuzes aan de slag. Ter illustratie heb ik hier een inzicht gegeven in de keuzes die ik heb gemaakt voor een dagje fotograferen in Blijdorp. Misschien kun je er iets mee.
Heb je dat nou ook zo vaak, net als je even op de camera kijkt om de instellingen te veranderen gebeurt het! En jij mist het omdat je op je camera keek. Zo zonde als dat gebeurt. En het is helemaal zonde als je je bedenkt dat het niet had hoeven gebeuren! Als je er namelijk voor zorgt dat je je apparatuur kent en blind de belangrijkste instellingen kunt veranderen, dan kun je gewoon blijven kijken naar wat je vast wilt leggen. Hetzelfde geldt als je na iedere foto op je schermpje kijkt of hij gelukt is! Ook dat zorgt er voor dat je belangrijke momenten kunt missen.
Bijkomend voordeel; als je niet iedere keer op je scherm kijkt, wek je in ieder geval de indruk dat je weet wat je doet :-). Wist je trouwens dat er een term is voor het iedere keer op je scherm kijken? Dat wordt "chimping" genoemd. Er is natuurlijk wel sprake van enige nuance; om te weten hoe de aangepaste instellingen tot uiting komen in je foto`s moet je soms wel even kijken natuurlijk. Probeer jezelf dan ook aan te leren om hooguit na het wijzigen van de instellingen even te kijken, maar niet na iedere foto.
Dat zul je altijd zien, ga je gewoon even een stukje wandelen, springt er 3 meter voor je een ree uit de bosjes, die na een paar meter blijft staan om te kijken of je nou echt een bedreiging bent. Een fantastische gelegenheid om een ree op de gevoelige plaat vast te leggen. En dat van maar 5 meter afstand, geweldig toch? Als je dan je camera maar bij je had gehad, dan had je die foto ook daadwerkelijk kunnen maken. Herken je dit soort momenten? Dan is de boodschap heel simpel; neem je camera eens wat vaker mee. Er zijn natuurlijk genoeg argumenten te bedenken om het niet te doen, maar die kun je stuk voor stuk wegstrepen tegen dat gevoel van "had ik de camera maar bij mij." Als je liever niet met een grote zware spiegelreflex op pad gaat, overweeg dan eens of je niet een leuke compactcamera "voor erbij" aan kunt schaffen. Die steek je wat makkelijker in je zak of tas en dan heb je in ieder geval iets bij je als dat reetje weer even blijft staan! Bekijk voor aanschaf tips nog eens dit artikeltje
Als je langer fotografeert weet je bij welke ISO setting je camera het mooiste resultaat geeft. En bij welke diafragmawaarde je objectief optimaal presteert. En welke sluitertijd je nodig hebt in iedere situatie. Maar dan wordt het wel een simpel verhaal. Waar blijft dan de creativiteit?
Kies eens voor een heel ander diafragma en gooi de ISO eens omhoog zodat je je sluitertijd omlaag kunt doen. Zet hem eens op het statief en druk af. Ineens ziet dat landschap er dan heel anders uit. Of krijg je mooie "lichtstrepen" van langsrijdende auto`s. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar waar het om gaat; wees creatief, kies eens voor andere instellingen dan wat je gewend bent. Het houdt je scherp en kan hele leuke foto`s opleveren.